Extra onderwijsondersteuning

Extra ondersteuning wordt standaard geboden aan alle leerlingen in het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs (vso). Scholen voor vmbo, havo, atheneum en gymnasium kunnen extra ondersteuning bieden aan individuele leerlingen. In dit geval hebben school, ouders en leerling gezamenlijk bepaald dat er behoefte is aan extra onderwijsondersteuning. De school bekijkt hoe ze maatwerk kan bieden aan de leerling door middel van een individueel arrangement of een groepsarrangement.

Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP)

Voor alle leerlingen die extra onderwijsondersteuning nodig hebben stelt de school – in samenspraak met ouders en leerling - een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) op. Vanaf de eerste schooldag heeft een school hiervoor zes weken de tijd. Een OPP is dus nodig voor alle leerlingen in het praktijkonderwijs, voortgezet speciaal onderwijs (vso) en voor alle leerlingen die extra ondersteuning krijgen op een school voor vmbo, havo, atheneum, gymnasium en leerlingen die een beroepsopleiding volgen aan een regionaal opleidingscentrum.

In het ontwikkelingsperspectiefplan staat onder meer het verwachte toekomstperspectief en de ondersteuning die de school biedt . Minstens één keer in een jaar wordt het OPP met de leerling en eventueel ouders geëvalueerd.